Kan een stand up paddle board je een goede workout geven?

Een cool ding over stand up paddleboarden (SUP) is dat je je ervaring kunt variëren van opwindend tot ontspannend. Je kunt ervoor kiezen om downwind te gaan met hoge snelheden, door uitdagende wateren, of een rustig meer te vinden om yoga te beoefenen op je paddleboard. Suppen in Nederland brengt enorm veel mogelijkheden met zich mee, en er zijn ook veel locaties waar je dit kunt doen!

Welke stijl van SUP je ook kiest, één ding is zeker: SUP is een goede oefening.

Verbranding

Het is moeilijk om aan te geven hoeveel calorieën je verbrandt tijdens het paddleboarden. Dat komt omdat het aantal sterk varieert, afhankelijk van de activiteit waar je mee bezig bent.

Als je op een rustig tempo aan het paddleboarden bent, kun je volgens SUP World Magazine rekenen op een verbranding van 305 – 430 calorieën. Dat klinkt misschien niet zo indrukwekkend (hoewel het meestal meer is dan de gemiddelde wandeling zal verbranden), maar als je wat snelheid oppakt tijdens het SUP racen, zul je waarschijnlijk ergens tussen de 713 en 1.125 calorieën verbranden in een uur. 

SUP surfen is een andere workout die snel calorieën verbrandt. Als je een uur lang peddelt, kun je 623 tot 735 calorieën in een uur verbranden. Wellicht kun je ook je kind meenemen op het board om hem/haar mee te laten genieten van de natuur. Denk er in dat geval wel aan om een reddingsvest mee te nemen, maar wat zijn de verschillende soorten reddingsvesten?

stand up paddleboarding

Het wordt “stand up paddleboarding” genoemd, maar dat betekent niet dat je altijd rechtop hoeft te staan om een geweldige workout te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld tussen 416 – 540 calorieën verbranden in een uur energieke yoga doen op je SUP.

Calorieën zijn echter maar een deel van de vergelijking. Om echt te begrijpen waarom paddleboarden een goede oefening is, moet je ook kijken naar welke spieren je gebruikt terwijl je op het water bent.

SUP surf training

Spieren

Naast de calorieën die je verbrandt, zijn er veel spieren die je kunt trainen terwijl je op je paddleboard staat.

Veel mensen kijken naar paddleboarden en denken dat het alleen om de armen gaat. Je gebruikt tenslotte een gigantische roeispaan om tegen de waterweerstand in te duwen en jezelf voort te bewegen. Hoewel je armen wel degelijk getraind worden op een SUP, doe je bij elke slag meer dan alleen je biceps. Je traint ook je deltoids, traps, pectoralis major, latissmus dorsi, supraspinatus, en je buikspieren.

Core workout

Paddleboarden is verrassend genoeg een goede core workout. Dat komt omdat je je kernspieren en onderrugspieren moet aanspreken om je evenwicht te bewaren terwijl je op je board staat. Hoe meer je van kant naar kant peddelt, hoe meer je spieren zich spannen.

Je benen krijgen ook een goede training omdat ze je lichaam op het board door het water stabiliseren.

Over het algemeen is SUP een geweldige crosstraining voor atleten van alle niveaus, omdat het zowat elke spier in het lichaam aanspant.

Wij helpen je op weg

Klaar om te beginnen? Hoewel u uw SUP kunt pakken en naar de dichtstbijzijnde waterbron kunt gaan om te genieten van het buiten zijn, zijn er een paar andere workouts die u kunt doen om uw conditie te verbeteren terwijl u geniet van de sport.

Als je meer geïnteresseerd bent in de vrijetijdsbesteding van SUP, kun je nog steeds een geweldige workout krijgen door naar rustig water te peddelen en vervolgens een paar sets squats, push-ups en crunches te doen.

Gebruik het board ook om je te helpen een goede workout te krijgen. Trek je peddel uit het water en houd hem met beide armen voor je vast. Ga dan uit een diepe squat en kom langzaam omhoog naar je tenen terwijl je balanceert. Houd die houding een paar tellen vast en zak dan weer naar beneden. Spoel en herhaal.

Voor een geweldige core workout, steek je je peddel half in het water. Draai dan je torso van rechts naar links en sleep de peddel door het water terwijl je gaat.

Man SUP surfen

Workout routine

Als je aan het water woont, is het leuk en makkelijk om SUP onderdeel te maken van je workout routine. Gebruik die onverwachte stromingen om je evenwicht te bewaren terwijl je je hele lichaam inzet in een unieke vorm van workout die waanzinnig effectief is.